Pociągiem do Pragi: Zobacz jak dojechać z Polski!

Praga, stolica naszych południowych sąsiadów, jest częstym celem turystów z Polski. Zapewne najprostszym środkiem transportu jest samochód. Nie zawsze jednak jest taka możliwość. W takim wypadku warto wybrać pociągiem do Pragi. W tym artykule udzielę parę wskazówek jak dostać się do stolicy Czech koleją z Polski.

Bezpośrednio z Polski

Pierwszą i najprostszą opcją jest podróż bezpośrednia bez żadnych dodatkowych przesiadek. Jest to niewątpliwie najszybszy wariant, który nie wymaga od nas specjalnej wiedzy na temat funkcjonowania i rozkładów czeskiej kolei. Niestety za wygodę trzeba płacić. Ceny połączeń międzynarodowych są po prostu drogie. Koszt przeliczany jest z waluty Euro. W Polsce możemy skorzystać z oferty przewoźnika PKP Intercity. Dokładne informacje znajdują się na oficjalnej stronie przewoźnika.

Cennik ze strony intercity.pl

Jak widać ceny nie należą do najniższych. Czas przejazdu pociągiem do Pragi z Warszawy wynosi ok. 8-9 godzin i jest to zdecydowanie najszybsza opcja. Niestety biletu nie kupimy przez internet. Jest to dosyć zaskakujące, ponieważ nasz południowy sąsiad oferuje taką formę sprzedaży. W Polsce należy skorzystać z kasy międzynarodowej, która dysponuje biletami na dany przejazd.

Połączenie na stronie czeskiego przewoźnika

Na oficjalnej stronie czeskich kolei (www.cd.cz) jest za to już o wiele łatwiej. Podobnie jak na połączenia krajowe, wyszukuje się trasy międzynarodowe. Pojawia się od razu cena i możliwość zakupy on-line.

Międzylesie – Lichkov

Kolejnym sposobem na podróż pociągiem do Pragi jest kombinowany przejazd z przesiadkami. Jednym z nich jest wykorzystanie ruchu kolejowego na przejściu granicznym Międzylesie – Lichkov. Jest to zdecydowanie najtańszy wariant i według mnie najbardziej ciekawy. Najlepiej skorzystają na tym osoby, które posiadają w Polsce zniżki – studenckie, uczniowskie itp.
W takim przypadku wykupujemy bilet na polskiej stronie do ostatniej stacji w naszym kraju. W tym wypadku będzie to stacja Międzylesie. Na tej trasie obowiązywać nas będą wszystkie zniżki – oczywiście jeśli je posiadamy. Należy wybrać pociąg Regio, który porusza się w kierunku Lichkov/Usti nad Orlici. Na tej trasie jeżdżą składy z Wrocławia lub Kłodzka. Jeżeli posiadamy bilet do ostatniej stacji w Polsce czyli do Międzylesia, to potrzebny nam będzie również bilet graniczny, który uprawnia do przejazdu do pierwszej stacji po stronie Czech (czyli Lichkov). „Przejściówka” kosztuje 6 zł i można ją nabyć u konduktora przed dojazdem do stacji granicznej.

Następnym etapem będzie zakup biletu Czeskiej kolei od stacji Lichkov do samej Pragi. Najprostszym sposobem jest kupno biletu za pośrednictwem strony internetowej www.cd.cz . Jest to bardzo łatwy proces i bez problemu akceptuje polskie karty płatnicze. Po zakupie biletu należy go wydrukować i okazać przy kontroli.

Z Lichkova odjeżdżamy pociągiem do stacji Usti nad Orlici gdzie następnie przesiadamy się do pociągu do Pragi. Tutaj nie musicie się śpieszyć, bo składy w kierunku czeskiej stolicy odjeżdżają praktycznie co godzinę.

Przykładowa podróż:

  1. Pociąg Regio Wrocław Główny – Lichkov: kupujemy bilet do stacji Międzylesie i osobno u konduktora z Międzylesia do Lichkova.
  2. Pociąd CD Lichkov – Usti nad Orlici – Praha hl.n.: kupujemy bilet czeskich kolei (najlepiej on-line) z Lichkova do stacji Praha hl.n. z przesiadką w Usti nad Orlici

Warto wybrać ten wariant przede wszystkim ze względu na cenę. Jest to również ciekawa opcja na podróżowanie i podziwianie pięknych widoków na tej trasie. Przy dobrym skomunikowaniu pociągów, podróż nie zajmie nam dużo czasu.

Chałupki – Bohumin

Świetną opcję na podróż do Czech przygotowały Koleje Śląskie. Jest to idealny sposób dla osób, które będą przejeżdżać przez Śląsk. Przejściem granicznym będzie tutaj Chałupki-Bohumin. W ofercie naszego przewoźnika znajduje się ciekawa promocja Silesia Weekend, która obowiązuje w weekendy. W ten sposób nie będziemy płacić za „przejściówkę”. Bilet, który zakupimy na pociąg do stacji Chałupki będzie nas uprawniał do przejazdu do pierwszej czeskiej stacji Bohumin. Jeśli natomiast podróżować będziemy w inne dni to koszt takiego przejazdu wynosi tylko 2 zł. Bilet oczywiście zakupujemy u konduktora przed dojazdem do ostatniej stacji w Polsce. Jest to świetna opcja na podróż do Pragi, ponieważ Bohumin to duży punkt wypadowy w różne zakątki Czech. Pociągi do Pragi odjeżdżają stąd bardzo często.

Przykładowa podróż:

  1. Pociąg Kolei Śląskich Katowice – Bohumin: kupujemy bilet do stacji Chałupki. W weekendy będzie nas uprawniał do przejazdu do końcowej stacji Bohumin. W inne dni należy poprosić konduktora o wystawienie biletu granicznego, który kosztuje 2 zł.
  2. Pociąg Kolei Czeskich Bohumin – Praha hl.n.: bilet możemy kupić w kasie na stacji kolejowej w Bohuminie lub on-line na stronie www.cd.cz

Z Bohumina bezpośrednio dostaniemy się nie tylko do Pragi ale również do innych miast np. Brna, Ostravy, Pardubic czy Ołomuńca. Wielu Polaków korzysta z tego wariantu podróży. Odjeżdżają stąd również czeskie składy Pendolino.

Jeżeli jesteście zainteresowani wycieczką do Czech to warto zajrzeć na stronę Kolei Śląskich (tutaj), ponieważ zawiera ona jeszcze więcej ciekawych opcji. Przykładowo bilet Silesia Weekend zakupiony do stacji Chałupki uprawnia nas również do podróży czeskimi kolejami w regionie Morawsko-Śląskim..

Cieszyn – Czeski Cieszyn

To kolejna opcja, która pozwoli nam na podróżowanie do Pragi. Oczywiście do Czeskiego Cieszyna możemy dostać się również pociągiem Kolei Śląskich. Będzie tu obowiązywać podobna zasada jak opisano powyżej. Warto wiedzieć o tym, że Cieszyn to praktycznie jedno miasto, podzielone na dwa państwa. Można tutaj rozważyć wariant wycieczki do Cieszyna – co bardzo polecam, bo jest to ciekawe miasto – i przejść się na czeską stronę na stację kolejową. W rozkładzie znajdziemy wiele składów, które ruszają w kierunku Pragi bezpośrednio.

Głuchołazy

Bardzo ciekawa wydaje się stacja w polskich Głuchołazach. Jeżdżą tutaj pociągi czeskich kolei, które by móc przedostać się w inny rejon Czech muszą się poruszać tranzytem przez terytorium naszego kraju, który przebiega przez miejscowość Głuchołazy. Jest to jedyna możliwość by móc połączyć miejscowość Krnov z Jesenikiem. Trwa to już od wielu lat i za taką możliwość czeska strona płaci pieniądze Polakom. Dawniej odbywał się tu tylko tranzyt i w żadnym wypadku pociąg czeski nie mógł się zatrzymywać się na stacji w Głuchołazach by można było na niej wsiąść lub wysiąść. Od momentu wejścia Polski do strefy Schengen sytuacja ta uległa zmianie. Czeskim składom umożliwiono zatrzymywanie na stacji Głuchołazy i wprowadzenia ruchu pasażerskiego. Jest to o tyle ciekawe, ponieważ według rozkładu jazdy naszego sąsiada, stacja ta jest traktowana na równi z pozostałymi czeskimi stacjami. Oznacza to, że nie musimy kupować żadnych biletów granicznych (tzw. „przejściówek). Bilet kupujemy u czeskiego konduktora lub na stronie internetowej www.cd.cz do dowolnego miejsca w Czechach.

Jest to ciekawa opcja ze względu na brak biletów granicznych. W weekendy do Głuchołaz dojeżdżają pociągi z Opola i Kluczborka. W przypadku podróży do Pragi trzeba się jednak liczyć z większą ilością przesiadek po czeskiej stronie (najbliższe stacje nie są dużymi ośrodkami przesiadkowymi).

Pozostałe opcje i promocje

Więcej informacji o dostępnych promocjach i możliwościach wjazdu na teren Czech znajdziecie na stronach polskich przewoźników. Linki znajdują się poniżej:

  1. PolRegio (Przewozy Regionalne)
  2. Koleje Śląskie

 

Dodaj komentarz